Grote commerciële kansen na promotie voor clubs uit Jupiler League

FC Emmen viert de promotie met de fans

Het was de afgelopen weken groot feest bij Fortuna Sittard, FC Emmen en De Graafschap na de promotie naar de eredivisie. Maar het feesten is voorbij. Er moet nu gewerkt worden door de directies van de clubs om commercieel de vruchten te plukken van het succes. Ook voor de lange termijn. Want blijven de sponsors als je na een seizoen weer degradeert?

Fortuna Sittard, FC Emmen en De Graafschap zijn booming. Duizenden fans kwamen hun helden toejuichen na de promotie. Ondertussen is de verkoop van seizoenkaarten voor volgend seizoen van start gegaan en de kaarten vliegen de deur uit. In Emmen waren ze zelfs binnen een dag compleet uitverkocht.

Succes trekt sponsors

Voor sponsors is een succesvolle club interessant. Dat valt zeker te zeggen over de drie gepromoveerde clubs. Succes trekt bedrijven aan die daarvan mee willen profiteren. En dat is logisch. Als eredivisieclub krijg je veel meer aandacht. Op televisie, de radio en in de krant, maar ook op social media. Meer supporters identificeren zich met de club en dat straalt ook op sponsors af.

Nieuwe sponsors moet je, net als de oude, koesteren. Als club is het belangrijk dat je er een sterke band mee opbouwt. Elke thuiswedstrijd gebruik maken van business seats of een skybox is natuurlijk prettig, maar als club moet je iets bieden dat de meerprijs van deze exclusieve stoelen rechtvaardigt. Tckl kan daarin een grote rol spelen. Voorafgaand aan een wedstrijd krijgen relaties, die uitgenodigd zijn via tckl, informatie over elkaar. Dit maakt het netwerken eenvoudiger. Ook na een wedstrijd is het mogelijk om contact te houden via de chat.

Gemak voor sponsors

Maar Tckl biedt meer waardevolle extra’s voor clubs en sponsoren. Door tckl te gebruiken, wordt het uitnodigen van relaties voor business seats houders veel eenvoudiger. In de praktijk blijkt namelijk vaak dat het vullen van business seats met relevante relaties veel moeilijker is dan dat het lijkt. Want dat is wat een sponsor wil, interessante relaties meenemen naar het stadion. Wij gaven eerder acht tips om meer rendement uit je business seats te halen.

Met de app kunnen sponsors al hun business seats evenementen overzichtelijk maken. Zij kunnen met tckl via social media inventariseren wie geïnteresseerd zijn in het bezoeken van een wedstrijd en via de app heel eenvoudig relaties uitnodigen. En de tickets? Die worden automatisch verzonden voorafgaand aan het duel aan de uitgenodigde relaties. Het scheelt veel tijd, die nu in andere zaken kan worden gestopt.

Voordeel voor club

Voor sponsors is het systeem bijzonder interessant, maar zeker ook voor de voetbalclubs zelf. Je biedt je sponsors met tckl een systeem waarmee ze eenvoudig hun business seats management beter kunnen regelen. Zelf krijg je als club via een partnership met tckl de upsell mogelijkheid om extra sponsor tickets voor een wedstrijd te verkopen wanneer daar vraag naar is. Bovendien krijgt de club meer inzichten in zijn sponsors. Zitten zijn business seats of skybox altijd vol? Of moet er meer geïnvesteerd worden in de relatie met de sponsor? Dat is precies wat je wilt weten als club.

(Foto: Uitgelaten spelers van FC Emmen vieren de promotie (Bron: Gerrit Rijkers))