De 7 meest gemaakte fouten door houders van business seats

Business seats of een skybox aanschaffen is een goede investering voor organisaties. Maar daarna komt de uitdaging. Hoe vul je die stoelen met interessante en relevante gasten? Vele organisaties vergissen zich in het werk dat dit meebrengt en maken vervolgens cruciale fouten. Wij zetten de zeven meest gemaakte fouten op een rij, zodat ze jou niet zullen overkomen.

 

1. Verborgen kosten over het hoofd zien

Je hebt behoorlijk wat geld gestoken in een aantal business seats. Een goed idee, want je kunt nu relaties meenemen naar je eigen evenementen om te netwerken. Maar hiermee is nog geen eind gekomen aan de kosten die je maakt vanwege de business seats. Gastenlijsten maken, relaties uitnodigen, zorgen dat ze hun tickets op tijd krijgen, het kost tijd. Ga je dat allemaal zelf doen? De kans is groot dat je het er te druk voor hebt. Laat je het regelen door je personeel? Dat kost veel geld. Door een tckl-account te nemen kun je een efficiëntieslag slaan en veel kosten besparen op sponsoring. De organisatie zal veel soepeler verlopen en jij kunt je focussen op waar het werkelijk om draait: netwerken.

 

2. Te laat beginnen met uitnodigen van relaties

Er komt een evenement aan waar je business seats voor hebt. Maar door drukte schiet het uitnodigen van relaties er even bij in. Voor veel ondernemers met business seats zal het herkenbaar zijn. Op korte termijn moeten er nog even een aantal relaties worden uitgenodigd. Het volgende probleem dient zich vervolgens aan: verschillende relaties hebben al andere afspraken. Sommigen thuis, anderen misschien al bij een andere aanbieder van business seats. Je vist achter het net. Zeker bij populaire relaties is dat een probleem. Zonde natuurlijk. Dus nodig op tijd uit.

 

3. Geen goed beeld hebben van je relaties

Krijg jij altijd maar van een relatie te horen dat hij is verhinderd als je hem vraagt om mee te gaan naar een bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd? Mogelijk is de reden dat hij helemaal niet van voetbal houdt. Daarom is het verstandig om als start van een goed uitnodigingsbeleid te inventariseren waar jouw relaties in geïnteresseerd zijn. Laat je ze zelf kiezen wat zij het interessantste vinden om te bezoeken, dan voorkom je in ieder geval verkeerde aannames. Op deze wijze hoef je je relaties niet onnodig te vragen voor evenementen waar zij niet in geïnteresseerd zijn.

 

4. Geen relaties op reservelijst plaatsen

Je hebt een aantal business seats voor een evenement en voor die stoelen heb je relaties uitgenodigd. Alles lijkt in kannen en kruiken. Maar vervolgens krijg je tal van afzeggingen. Dat is de praktijk die veel bedrijven ondervinden. Wanneer je geen goede reservelijst hebt opgebouwd, wordt het lastig om nieuwe gasten uit te nodigen. Wij adviseren daarom altijd een ruime shortlist te maken met potentiële relaties die je wilt uitnodigen voorafgaand aan een evenement. De relaties die niet worden uitgenodigd plaats je op de reservelijst. Mocht iemand niet kunnen, dan kun je op korte termijn altijd iemand anders uitnodigen.

 

5. Slechte voorbereiding op netwerkevenement

Je hebt veel tijd gestoken in het uitnodigen van interessante relaties voor je business seats. Het is een succes. Iedereen komt, de stoelen zitten vol. Maar heb je aan de follow up gedacht? Weet je wat je met je gasten wilt bespreken. Het is jammer als je dat niet hebt gedaan. Daardoor zal je tijdens het evenement niet met de juiste zaken bezig zijn.

 

6. Het doel van de business seats uit het oog verliezen

Met veel moeite is het je gelukt. Je business seats zijn voor een bepaald evenement gevuld. Tevreden kijk je om je heen. De VIP box zit vol. Maar ben je daarmee echt tevreden? Zitten er wel de juiste relaties? Veel ondernemers verliezen die realiteit op den duur uit het oog. Zij beoordelen de bezetting van de business seats op basis van verkeerde voorwaarden. Denk terug aan wat je doel was toen je de business seats aanschafte: relaties uitnodigen om te netwerken en vanuit daaruit zaken te doen. Is dat gelukt?

 

7. Slecht gastheerschap

Een goede gastheer besteed tijd aan zijn gasten. Op zijn minst een minuut of tien per gast. Dat geldt zeker voor relaties die je hebt uitgenodigd voor een evenement. Iedereen verwacht dat je langskomt om te netwerken. Maar de tijd daarvoor tijdens een evenement is schaars. Wij adviseren daarom om alle gasten al een uur voor het evenement uit te nodigen. Dit geeft ruimte om te praten. Tijdens het evenement zal hier waarschijnlijk niet veel tijd voor zijn. Na afloop is mogelijk, maar houd er rekening mee dat relaties vaak vrij snel na afloop van een evenement vertrekken omdat zij andere afspraken hebben.

 

Ontdek wat tckl voor je kan doen en download gratis de app voor iOS of Android.